Przejdź do treści
Zbliżenie na ręce, które klikają na ekran w telefonie iPhone.Cottonbro Studio na Pexels

Czynności alternatywne w iOS

Są takie gesty w aplikacjach mobilnych, z których korzystasz codziennie i praktycznie bez zastanowienia. Przeciągasz poza obszar ekranu, aby usunąć wiadomość. Zaznaczasz tekst lub zdjęcie, a potem przesuwasz palcem, aby skopiować w inne miejsce. No proste, prawda? A co, jeśli nie?

Niektóre funkcje dostępności zmieniają sposób, w jaki urządzenie reaguje na dotyk. VoiceOver całkowicie zmienia organizację gestów, zastępując je własnymi. Sterowanie przełącznikami z kolei wymusza konfigurowanie przełącznika dla każdego nietypowego lub rzadziej używanego gestu. Dlatego właśnie w iOS istnieje możliwość zastąpienia ich alternatywnymi czynnościami. Pokażę to na przykładzie VoiceOver:

W przypadku VoiceOver czynności alternatywne dodawane są do pokrętła, w którym dostępne są też inne ustawienia. Są to możliwości nawigacji po znakach lub wyrazach, dostosowanie poziomu interpunkcji lub lista łączy czy nagłówków dostępnych w danej aplikacji w celu ułatwienia nawigacji.

Czynności alternatywne można przypisać do danego elementu interfejsu lub całej aplikacji. Można też zdefiniować, w jaki sposób dana aplikacja reaguje w danym kontekście na standardowy zestaw czynności.

A jakie elementy zestaw czynności powinien zawierać?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od kontekstu. W aplikacji Zegar daje się tylko aktywować, edytować lub usunąć dodany wcześniej alarm. W Poczcie – lista rozszerza się o popularne akcje związane z bieżącą wiadomością, np. „odpowiedz”, „przekaż dalej” itp. W Przypomnieniach daje się zaznaczyć wybrany element jako wykonany, natomiast w Podcastach można oznaczyć odcinek jako odtworzony, czy zapisać go do późniejszego odtworzenia offline.

Czym się kierować, wybierając czynności do dodania?

Warto odpowiedzieć sobie na pytania poniżej:

  • Czy na ekranie aplikacji znajduje się obszar, na który trzeba przeciągnąć lub w inny sposób wkleić zawartość?
  • Jakie typowe czynności są wykonywane dla danego elementu (np. usuwanie elementów, edytowanie wybranej rzeczy, oznaczenie czegoś jako ulubione itp.)?
  • Które czynności wymagają użycia więcej niż 2 palców?
  • Które gesty wykorzystujące 2 palce mogą być trudniejsze dla użytkownika o ograniczonej motoryce (np. rozszerzanie odległości między palcami, sięgnięcie na górę ekranu i pociągnięcie w dół dwoma palcami itp.)?

Ponadto użytecznym źródłem informacji na temat trudności użytkowników, a co za tym idzie, potrzeby dodania czynności do listy, mogą być ich uwagi lub zgłoszenia błędów.

Podsumowanie

Projektując aplikację warto wziąć pod uwagę wiele sposobów wykonania tej samej czynności, bo użytkownicy mają różne potrzeby i nawet różny poziom zaawansowania w kwestii obsługi telefonu. Pamiętajmy więc, aby wśród tych dróg znalazły się także czynności alternatywne, ponieważ one czynią aplikację bardziej przyjazną.